Asunto ja asuminen
Kun muutat asuntoon
Muuton yhteydessä on hyvä tarkastaa asunto huolellisesti ja täyttää huoneiston muuttotarkastuslomake. Sen avulla voit todentaa asunnon kunnon muuttohetkellä. Palauta lomake meille 14 vuorokauden kuluessa huoneiston hallinnan alkamisesta.
Muuttotarkastuslomake ei kuitenkaan korvaa huoltotilausta huoltoyhtiölle. Jos havaitset asunnossa akuutteja vikoja, ilmoita niistä välittömästi huoltoyhtiölle erillisellä vikailmoituksella.
Huoneiston kunto ja remontointi
Asunnot tarkastetaan aina asukasvaihtojen yhteydessä. Tarkastusten avulla pyrimme huomioimaan ja korjaamaan asumista haittaavat asiat. Jos haluat tehdä huoneistoon muutostöitä tai parantaa huoneiston tasoa muuten, neuvottele asiasta ensin kiinteistömanagerin kanssa.
Taloyhtiöissä, joissa omistamme vain osan huoneistoista, kuuluvat valvonta- ja korjaustehtävät taloyhtiölle. Huolehdimme näissä tapauksissa vain huoneistojen sisäpuolisten osien kunnosta.
Kotivakuutus ja kiinteistön vakuutus
Kaikki kiinteistömme ovat vakuutettuja kiinteistövakuutuksella. Kiinteistövakuutus ei kuitenkaan korvaa esimerkiksi tulipalon tai putkivuodon aiheuttamia vahinkoja asukkaan irtaimistolle ja omaisuudelle. Kotivakuutus antaa taloudellista turvaa vahinkotilanteissa, jolloin asukas saattaa joutua korvaamaan omalle asunnolle tai naapurihuoneistolle tapahtuneet vahingot. Kotivakuutusta ottaessa on hyvä selvittää vakuutuksen kattavuus ja arvoesineet on tarvittaessa syytä vakuuttaa erikseen. Edellytämme kaikissa asunnoissa kotivakuutuksen ottamista. Kiinteistövakuutuksemme ei korvaa asukkaiden varastettua tai hajonnutta omaisuutta.
Sähkösopimus
Lähes kaikissa kohteissamme asukkaan tulee tehdä oma sähkösopimus sähköyhtiön kanssa. Sähkösopimus on hyvä tehdä jo hyvissä ajoin ennen muuttoa.
Internetyhteys
Tarjoamme asukkaillemme käyttömaksuttoman internetliittymän osana asumispalvelujamme. Valitettavasti emme pysty tarjoamaan internetyhteyttä aivan kaikkiin kohteisiin operaattoreiden rajoitusten vuoksi. Lue lisää TA-laajakaistasta ja tarkista kohdekohtainen saatavuus täältä.
Asumisaikaiset muutokset
Jos asukasluku muuttuu kesken sopimuskauden tai joku sopimuskumppaneista haluaa irtautua sopimukselta, ilmoita siitä asiakaspalveluumme. Kaikista asukasluvun muutoksista tulee ilmoittaa kirjallisesti talonkirjan ja vesilaskutuksen ylläpitoa varten. Huoltoyhtiö saa avata oven vain niille asukkaille, jotka on ilmoitettu taloyhtiön asukkaiksi. Mikäli huoneiston oveen tai postilaatikkoon halutaan lisätä tai poistaa nimi, tulee olla yhteydessä asiakaspalveluumme.